Hore
+421 915 773 060 | info(at)prosolutions.sk
Pozrite aj vnimavedeti.sk
Hráme sa a učíme sa s kinetickým pieskom

Hráme sa a učíme sa s kinetickým pieskom

Kinetický piesok je tvorivý materiál, ktorý je známy asi v každej materskej škole, dokonca aj v rodinách. Má unikátne vlastnosti, ktorý ho predurčuje k tvorivým ale aj k terapeutickým činnostiam. Je veľmi príjemný na dotyk, ľahko sa tvaruje, nezostáva na rukách ani na pracovnej ploche, je nemastný a nelepí sa. Je určený na opakované použitie. Jeho zloženie pozostáva z 98 % prírodného piesku. Ide o ekologický, hygienický a netoxický materiál. U detí je to veľmi populárny a obľúbený materiál na „hranie sa“.

 

Aké sú jeho výhody:

  • jemná motorika

Pri manipulácii s kinetickým pieskom majú deti veľmi príjemnú a nenásilnú možnosť rozvíjať svoju jemnú motoriku. Jeho hnetením si posilňujú jemné svaly rúk,  možnosťou „soliť ním“ stimulujeme štipkový úchop. Kinetický piesok priam predurčuje k manipulácii aj s rôznymi pracovnými nástrojmi, ako sú lopatky, detské nože, lyžice, formičky či vykrajovačky. Kinetický piesok ponúka tvorivé prostredie pre stavbu hradov, ciest a modelovanie iných priestorových objektov. Jeho možnosti a prínosy pri využití jemnej motoriky sú nekonečné.

  •  zmyslové vnímanie

Kinetický piesok je ideálny senzorický materiál pre deti, ktoré vyhľadávajú hmatové vnemy. Deti, ktoré chcú hmatom overovať a neustále hľadajú hmatové podnety, sa manipuláciou s kinetickým pieskom nevedia nabažiť. Deti citlivé na kontakt s rôznymi modelovacími hmotami, alebo dokonca vyhýbajúce sa hmatovým zážitkom, budú pravdepodobne otvorené hmatovému kontaktu s kinetickým pieskom vďaka jeho mäkkej, nelepivej štruktúre. Kinetický piesok síce vyzerá a správa sa ako piesok mokrý, no na dotyk je suchý a príjemne chladný. Na detských rúčkach nezanecháva lepkavý alebo mastný pocit, v rukách neškrípe. Tieto vlastnosti predurčujú piesok k manipulácií aj tých detí, ktoré sú precitlivené na dotyk.

  • grafomotorické zručnosti

Predtým, ako začnú deti kresliť a písať prvé tvary písmen ceruzkou, mali by dostať príležitosť vyskúšať si túto činnosť pomocou multi-zmyslových materiálov. Kinetický piesok je na to ideálny. Deti môžu pri kreslení a písaní používať svoje prsty alebo drobné náradie, napríklad špáradlá, paličky, špachtle. Použitie drobného náradia prináša deťom ďalšie zmyslové vnemy a pomáha im praktizovať nácvik držania písacieho materiálu.

  •  kreatívne myslenie

Vzhľadom k tomu, že kinetický piesok je „open-ended“ materiál, tzn. že neexistuje jeden správny spôsob k jeho použitiu, je kinetický piesok výborným prostriedkom k rozvíjaniu kreatívneho myslenia u detí. Tým, že dieťaťu ponúkneme podnos s pieskom, rôzne formičky, nástroje, doplnkový materiál a položíme mu otázku: „Čo s tým môžeme robiť?“, dali sme dieťaťu priestor pracovať na myšlienke, na novom nápade. Pri kreativite ide o divergentný spôsob myslenia, ktoré hľadá rozličné spôsoby riešenia a vyznačuje sa originálnym procesom a originálnym produktom.

  • symbolická hra

Deti predškolského veku pri svojej hre priam vyžadujú predmety, ktoré sú zástupcami reálnych skutočností. Kinetický piesok vytvára podnetné prostredie na používanie rôznych symbolov, napr. detské nádobky, umelohmotné postavičky, zvieratká. Dieťa má tak možnosť plnohodnotne pretaviť do svojej hry množstvo reálnych situácií, ktoré prežilo. Napr. upiecť koláčik, nakŕmiť zvieratká, schovať kamienky v piesku a následne ich hľadať, stavať v piesku cesty pre autá, servírovať zmrzlinu a pod.

  • reč a komunikácia

Hra s kinetickým pieskom by nemala byť len o samotnej manipulácií s ním, ale využiť ho môžeme na pomoc dieťaťu rozvíjať reč a nadobudnúť komunikačné zručnosti. Ide o interakciu, ktorá dochádza medzi dieťaťom a jeho komunikačným partnerom: kamarátom, súrodencom, či dospelým. Nechajte dieťa, nech komentuje všetko, čo práve s kinetickým pieskom robí, nech verbálne prejavuje svoje emócie, klaďte mu otázky typu Prečo. Terapeutické účinky piesku dieťa ukľudnia, dotýkanie sa materiálu navodí príjemné senzorické pocity, divergencia činností stimuluje kreativitu… to všetko spôsobí silný emocionálny  zážitok, ktorý dieťa bude mať potrebu vyjadriť aj verbálne.

  • koncentrácia

Psychológovia definujú koncentráciu ako zvláštny druh ukľudnenej a neprerušovanej pozornosti, ktorá sa natoľko zúži, že vonkajšie vplyvy, ktoré by nás normálne rušili, k nám nedôjdu. Naše vedomie sa plne upína na jediný podnet. Kinetický piesok svojimi špecifickými vlastnosťami navodzuje pri manipulácii s ním pocit kľudu, upokojenia, čo je dôležitým aspektom koncentrácie. Dieťa ďalej zaujme svojim pohybom, akýmsi liatím sa, čo opäť predlžuje schopnosť sústredenia sa na jednu činnosť. Piesok ako „open-ended“ materiál ponúka nekonečné možnosti k manipulácii, dieťa sa preto tzv. nevie sa s ním prestať hrať a doslova zabúda všímať si svoje okolie.

  • pocit pokoja

Hladké a vzdušné textúry piesku, jeho schopnosť „liať sa” a jemne opakovane pretekať prstami, to všetko spôsobí spomalenie pohybov ale aj dýchania. Ponúknite dieťaťu hru s pieskom a už o pár sekúnd spozorujete zmenu v jeho dýchaní. Skoro okamžite je jeho dýchanie hlbšie a pomalšie. Nastane pocit pokoja, čo je jedna z možností, ako dieťa pripraviť na ďalšiu činnosť alebo učenie.

INŠPIRUJTE SA 30 NÁMETMI PRE HRU A UČENIE S KINETICKÝM PIESKOM