Denník malého vedca – ako použiť obyčajné veci neobyčajným spôsobom
Inovačné vzdelávanie realizujeme v súlade s § 55 ods. 3 a 4 zákona č. 138/2019 Z.z. na základe a v rozsahu vydaného oprávnenia.
Evidenčné číslo: 49/2021-IV
Program v rozsahu: 50 hodín (rozsah prezenčnej formy – 15 hodín, rozsah dištančnej formy – 35 hodín)
Inovačné vzdelávanie Denník malého vedca – ako použiť obyčajné veci neobyčajným spôsobom je určené pre tieto kategórie, podkategórie alebo kariérové pozície:
- učiteľ materskej školy
- učiteľ prvého stupňa základnej školy
- vychovávateľ
- pedagogický asistent
- školský špeciálny pedagóg
Hlavný cieľ programu:
Rozšíriť, rozvíjať a prehĺbiť teoretické vedomosti, komunikačné a praktické zručnosti a odborné kompetencie pedagógov v prírodovednej gramotnosti a viesť deti k aktívnemu objavovaniu, bádaniu a experimentovaniu vo výchovno-vzdelávacom procese.
Čiastkové ciele programu vzdelávania:
- Osvojiť si metódy a formy práce, ktoré vedú deti ku skúmaniu, bádaniu a objavovaniu. Podporovať a usmerňovať ich tak, aby dospeli k zmysluplnému poznaniu a uchopili základné prírodovedné pojmy.
- Získať vedomosti a zručnosti absolventa vzdelávania v oblasti objavovania, bádania a experimentovania a rozvíjať u deti tvorivé, kritické a elementárne technické myslenie.
- Aplikovať experimenty do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Získané profesijné kompetencie:
- Absolvent disponuje teoretickými vedomosťami a praktickými zručnosťami v oblasti objavovania, experimentovania a bádania, ktoré následne aplikuje do edukačného procesu.
- Dokáže vytvoriť k jednotlivým experimentom príbehy a situácie, ktoré vzbudzujú u deti snahu poznávať prírodné reálie.
- Prostredníctvom rôznych experimentov rozvíja u deti komunikačné zručností, tvorivé a kritické myslenie.
- Vytvára podnetné prostredie pre vývin a rozvoj osobnosti deti/žiakov v oblasti človek a príroda, človek a svet práce.
Anotácia programu:
Experimentovanie v materskej škole vnímame ako hry s materiálmi, ktoré sú okolo nás. Hry podnecujú zvedavosť a snahu detí vypátrať odpovede, ako a prečo sa udalosti dejú. Dozviete sa, ako pútavo prezentovať jednoduché experimentovanie s obyčajnými materiálmi, ktoré deti poznajú. Prostredníctvom príbehu malého vedca Vedka a jeho kamarátov zvedátorov vás lektorka Patrícia Fekete vtiahne do rozprávkového sveta zaujímavých pokusov. Ukáže vám, ako pripraviť zábavné prostredia s pokusmi a vysvetlí, prečo je dôležité rozvíjať zmyslové vnímanie. Počas vzdelávania budete mať možnosť vyskúšať si niektoré pokusy a skúmať, prečo a ako sa dejú.
Dozviete sa, ako môže experimentovanie prebiehať a aké materiály môžu deti v MŠ skúmať. Každé dieťa má snahu dosiahnuť svoj maximálny potenciál prostredníctvom sebarealizácie.
Vytvorené prostredia s experimentmi sa prelínajú viacerými vzdelávacími oblasťami. Poznávanie materiálov do oblasti Človek a svet práce a skúmanie materiálov do oblasti Človek a príroda.
Podmienky pre zaradenie pedagogického zamestnanca na vzdelávanie
Záujemca o inovačné vzdelávanie predloží poskytovateľovi záväznú, čitateľne a úplne vyplnenú a vlastnoručne podpísanú prihlášku. Riaditeľ školy alebo školského zariadenia v prihláške potvrdzuje svojim podpisom zaradenie pedagogického zamestnanca do kategórie a podkategórie, riaditeľovi školy alebo školského zariadenia potvrdzuje údaje v prihláške zriaďovateľ. Ak pedagogický alebo odborný zamestnanec nie je v čase podania prihlášky na vzdelávanie v pracovnom pomere alebo riaditeľ nepotvrdí podpisom písomnú prihlášku záujemcu, príslušnosť uchádzača k cieľovej skupine sa dokazuje priložením dokladu o získanom vzdelaní.
Program vzdelávania ukončí účastník pri splnení nasledujúcich podmienok:
1. absolvovanie minimálne 80 % prezenčného vzdelávania
2. 100 % spracovanie výstupov z dištančnej formy vzdelávania
3. prezentovanie záverečnej prezentácie pred trojčlennou komisiou
Po splnení podmienok pre riadne ukončenie realizovaného vzdelávania získa absolvent doklad o absolvovaní inovačného vzdelávania, osvedčenie o inovačnom vzdelávaní.
Termín a miesto konania: 21.4.2023, Košice